משרד הבריאות סימון מוצרי מזון מלוח מתוק שומן

משרד הבריאות סימון מוצרי מזון לפי בריאות

משרד הבריאות הורה ליצרני המזון לסמן את המוצרים לפי כמות השומן הרווי הנתרן והסוכר שהם מכילים. המדבקות החדשות על המוצרים יסבירו לנו האם המוצר מכיל סוכר וכמה , האם המוצר מלוח ומכיל נתרן ומלח בכמות גבוהה ועל רמות השומן הרווי במוצרי מזון . המדריך של משרד הבריאות סימון מוצרי מזון לפי בריאות

משרד הבריאות סימון מזון

משרד הבריאות סימון מזון

סימון מוצרים בשתי פעימות מלח בכמות גבוהה

קשה לי להסכים עם ההגדרות של משרד הבריאות לגבי כמויות המלח הסוכר והשומן הרווי. אבל לאור המצב הנוכחי בשוק המזון , זה הרע במיעוטו ובבחינת התקדמות גדולה סימון מוצרי מזון בישראל . מפעלי המזון כבר נערכים והחל מינואר 2020 נקבל מוצרים מזון עם סימון תזונתי ברור יותר.

עתיר מלח ונתרן סמל על האריזה

על מוצר מזון המכיל מעל 500 מ"ג נתרן ל 100 גרם במזון מוצק או מעל 400 מג נתרן במזון נוזלי יסומן בתווית נתרן בכמות גבוהה

מוצר עתיר מלח ונתרן סימון מוצרים

מוצר עתיר מלח ונתרן סימון מוצרים

מזון עתיר סוכר סימון 

מזונות עם תכולה של מעל 13.5 גרם סוכר ל 100 גרם מוצר בסל הסוכרים יוגדרו בתור סוכר ברמה גבוהה. על אילו מוצרים מדובר ? ריבות רבות מכילות רק כ 35% פרי וכל היתר פרוקטוז וסוכרים שונים. עכשיו תוכלו לדעת בבירור כמה סוכר מכילה הריבה שלכם. אם אתם חולי סוכרת אפשר להימנע מריבות ולהתמקד בתפריט מאוזן לסוכרת.

מזון עתיר סוכר סימון מוצרים

מזון עתיר סוכר סימון מוצרים

שומן רווי סימון על המוצר וכמויות 

השומן הרווי הוא חסר טעם. הוא לא מלוח ולא מתוק אך יש בו לא מעט סכנה לבריאות הציבור. חולה סוכרת , בין אם מדובר בסוכרת סוג 2 או סוג 1 צריך להימנע מצריכת מזונות עתירי שומן רווי כשם שהוא לא צורך מוצרים עם תכולת כולסטרול גבוהה

מזון עם כמות גבוהה של שומן רווי

מזון עם כמות גבוהה של שומן רווי

.

טבלת סימון מוצרי מזון לפי מלח סוכר ושומן רווי החל מ 01/01/2020

פריט סימון​ כמות ב-100 גרם מזון מוצק​ כמות ב-100 מ"ל מזון נוזלי​
נתרן​ 500 מ"ג​ 400 מ"ג
סך סוכרים​ 13.5 גרם​ 5 גרם​
סך חומצות שומן רוויות​ 5 גרם​ 3 גרם​

 

מה לא מוצג בסימון מוצרי המזון

הייתי מצפה ממשרד הבריאות שלא יכריז רק על מוצרים עתירי סוכר או מלח. מה שאין ברפורמת סימון המוצרים הוא הביטוי וההבלטה של מוצרים דלי סוכר או דלי נתרן ומלח. מעכשיו נצטרך להכיר את הסימון התזונתי להגדרות הבריאות המוכרות של מה זה דל.

איך שומרים על לחץ דם מאוזן ותקני 

בעוד בעולם מקובל מקובל להגדיר דל נתרן כמוצרים בעלי תכולת של פחות מ 100 מ"ג נתרן ל 100 מוצר , בארץ מוצר בעל תכולה של 450 מג נתרן לא יקבל תווית של מוצר עתיר מלחים וחבל. בפעימה השנייה הכמות אמנם יורדת ל 400 מ"ג ל 100 גרם מוצר אבל זה מעט מדי , לדעתי.

סימון תזונתי למוצרים עתירי מלח בניו יורק

באמריקה כמו באמריקה , כמו שחלקנו מכירים מביקורים בארצות הברית סימון המזון , כחלק מהמלחמה הבשמנה של האמריקאים ובמחלת הסוכרת סוג 2 בארצות הברית , יש לסמן לא רק מוצרים עתירי סוכר אלא גם מוצרי מזון עתירי מלח. לפי הכללים החדשים מאז 2015  יש להזהיר את הציבור מפני מזון עתיר מלח שתורם להחרפת מחלת סוכרת סוג 2 והגברת לחץ הדם.

כך למשל ניו יורק דורשת לא רק מיצרני מזון מעובד אלא גם ממסעדות להציג סמל אזהרה לצד פריטי תפריט המכילים לפחות 2300 מג נתרן. ההצעה הועברה פה אחד ב- 9 בספטמבר 2015 על ידי מועצת הבריאות של ניו יורק, והיא דורשת ממסעדות עם 15 מקומות או יותר ברחבי הארץ לפרסם סמל אזהרה לצד פריטי תפריט עתירי נתרן והודעה על הסיכונים הבריאותיים של צריכת נתרן גבוהה. מתי זה יקרה בישראל ? נקווה שמתי שהוא בעתיד הקרוב כאשר ימצא פתרון למחלת סוכרת .