כולסטרול טוב כולסטרול רע

 

כולסטרול טוב כולסטרול רע

מה זה כולסטרול? כולסטרול הוא חומר שומני הנמצא בכל תא בגופנו וחיוני לתפקוד תקין של כל האיברים. הגוף שלנו מייצר את כמות הכולסטרול לה הוא זקוק כדי לעכל אוכל ולייצר הורמונים וויטמין D. כולסטרול נמצא גם בחלק מהמזונות שאנו אוכלים. הכולסטרול עובר בין תאי הגוף בחבילות של ליפופרוטאינים, בהן שומן בחלק הפנימי (ליפידים), וחלבונים (פרוטאינים) בחלק החיצוני. קיימים מספר סוגים של ליפופרוטאינים בגופנו. נסביר כאן על שניים מהם:

  • LDL – ליפופרוטאינים בעלי צפיפות נמוכה. סוג זה של כולסטרול נקרא גם "כולסטרול רע". רמה גבוהה של LDL במערכת הדם עלול להביא להצטברות כולסטרול בעורקים ובמקרים חמורים לחסימת העורק.
  • HDL – ליפופרוטאינים בעלי ציפות גבוהה, או "כולסטרול טוב". HDL מוביל כולסטרול מאיברי הגוף חזרה לכבד, ומשם הכולסטרול מופרש מהגוף.

מצאתם טעות דווחו לנו 




מהם הערכים של רמות כולסטרול תקינות בגוף?

על ידי בדיקת דם פשוטה, ניתן למדוד את הערכים של רמת הכולסטרול בדם של סוגי הכולסטרול השונים.

הערכים התקינים כולסטרול הרע – LDL – הם בין 60-160 מיליגרם לדציליטר

הערכים התקינים כולסטרול הטוב – HDL  לגברים – 29-62 מיליגרם לדציליטר

הערכים התקינים כולסטרול הטוב – HDL לנשים  34-82 מיליגרם לדציליטר

תסמינים של כולסטרול גבוה non hdl cholesterol גבוה

רמות גבוהות של הכולסטרול הרע – LDL – עלולות לגרום למחלות לב וכלי דם כמו תרשת עורקים, כאשר בכלי הדם נוצרים חסימות הולכות ומתעבות עד כדי, במקרים חמורים, חסימה מלאה. אם החסימה היא באיזור של הלב, אנו חווים התקף לב כאשר אין לאיזור מסויים בלב כמות מספקת של חמצן. גם חסימות בעורקים המובילים למוח ולגפיים יכולות לגרום נזק רב, ואם אין התערבות מידית, אפילו למוות.

כיצד ניתן להורי את רמת הכולסטרול?

במקרים רבים ניתן להוריד את רמת הכולסטרול הרע – LDL – ע"י תפריט מאוזן הכולל הקפדה על אכילת:

  • כמות גדולה של פירות וירקות
  • מאכלים עשירים בסיבית תזונתיים, כמו שיבולת שועל, לחם וארוז מלא, בטטות וקינואה
  • פחות בשר אדום ויותר עוף ודגים.

Non-HDL Cholesterol מול non hdl cholesterol מה זה

בשנים האחרונות הקהילה הרפואית לא מסתפקת בערכים של HDL ו-LDL למדידת רמת הכולסטרול הטוב והרע בגוף. יש מספר סוגים של ליפופרוטאינים המעבירים כולסטרול בגופינו. רק ה-HDL נחשב לכולסטרול "טוב". לכן, כאשר הרופאים רוצים לקבל תמונה מלאה יותר של מצב השומנים בדם, הם לוקחים את הערך הכללי של הכולסטרול הנמדד בדם ומורידים את הערך של כולסטרול ה-HDL. מה שנשאר – Non-HDL Cholesterol או כל סוגי הכולסטרול שאינם HDL. נתון זה מראה תמונה רחבה יותר של חומרת רמות כולסטרול רעות בדם. עם המידע הזה ניתן להתאים טיפול נכון יותר לחולה ובכך להגדיל את סיכוייו להחלמה.

 חולה סוכרת ומשלם מס הכנסה ? מודעים לזכויות חולה סוכרת  ?  

מימוש זכויות חולי סוכרת על ידי מומחים למימוש זכויות ביטוח לאומי חברות ביטוח איתור כספים אבודים חינם לחולי סוכרת לחצו כאן  או השאירו פרטים באתר לקבלת הצעה מחברות למימוש זכויות רפואיות לבעלי נכות בעיה רפואית ולמי שאינו מוגדר כבעל לחץ דם תקין 

[si-contact-form form='1']

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *