פעילות גופנית לחולי סוכרת

פעילות גופנית לחולי סוכרת

המלצות על פעילות גופנית מומלצת לחולה סוכרת במטרה להוריד את ערכי הסוכר בדם ואת ערכי A1C בטווח הארוך. פעילות גופנית לחולי סוכרת כתבה מיוחדת באתר הסוכרת של ישראל .

פעילות גופנית לחולי סוכרת

פעילות גופנית לחולי סוכרת

פעילות גופנית לחולי סוכרת חשוב כפליים

סוכרת היא לא סיבה להימנע מפעילות גופנית. להפך: פעילות גופנית היא חלק חשוב בתוכנית הטיפול בסוכרת סוג 2, יחד עם תזונה בריאה ושמירה על רמות סוכר בדם באמצעות תרופות או אינסולין, לפי הצורך, ושינויים נוספים באורח החיים כמו ירידה במשקל, גמילה מעישון וכדומה.

לפעילות גופנית יש מספר רב של יתרונות בריאותיים לחולי סוכרת. היתרון העיקרי הוא שפעילות גופנית סדירה מאפשרת לשלוט טוב יותר ברמות הסוכר בדם, ושליטה ברמות הסוכר היא כשלעצמה חיונית במניעת סיבוכים עתידיים של מחלת הסוכרת כגון אי ספיקת כליות, כאבים נוירופתיים ובעיות לב.

לחולי סוכרת יש נטייה לפתח טרשת עורקים, מצב המעלה את הסיכון להתקף לב. התעמלות שומרת על בריאות הלב, וגם מורידה את רמות הכולסטרול בדם, ובכך מונעת התפתחות טרשת עורקים.

יתרונות נוספים של פעילות גופנית לחולי סוכרת כוללים הורדת לחץ דם, שמירה על משקל גוף תקין, הורדת כמות הכולסטרול הרע (LDL) בדם והעלאת הכולסטרול הטוב (HDL), חיזוק השרירים והעצמות, שיפור רמות האנרגיה ומצב הרוח ושיפור איכות השינה.

אילו סוגי התעמלות מתאימים לחולי סוכרת סוג 2?

פעילות גופנית נחלקת לשלושה סוגים עיקריים: פעילות אירובית (הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה), אימוני כוח (משכיבות סמיכה ועד הרמת משקולות) וגמישות (תרגילי מתיחות וגם פעילות כמו פילאטיס או יוגה).

מומלץ לשלב בין שלושת סוגי הפעילות, אבל כמובן מומלץ למצוא פעילות גופנית שנהנים ממנה, כדי שיהיה אפשר לשלב אותה בחיי היום-יום ולהתמיד בה.

לפני תחילת פעילות גופנית מומלץ להתייעץ עם רופא. הרופא יוכל להמליץ על תדירות הפעילות ומידת האינטנסיביות בהתאם לבריאות הלב והמצב הכללי. ייתכן שהוא ימליץ לכם להירשם למועדון כושר. אולי אפילו כזה עם מאמנים מוסמכים.

מאמני כושר לחולה סוכרת יוכלו להתאים לכם תוכנית בהתאמה אישית.

עוד קשר בין פעילות לחולה סוכרת לבין הגשת תביעה למימוש זכויות חולה סוכרת בביטוח לאומי או קבלת פטור ממס הכנסה .

טיפים לפעילות גופנית לחולה סכרת

לפני כל פעילות גופנית או הגדרת תכנית לפעילות גופנית של חולה סוכרת יש להתייעץ עם רופא משפחה או רופא סוכרת המטפל בכם באופן קבוע  ! 

– הגדירו מטרות מציאותיות, במיוחד אם עבר זמן מאז שהתאמנתם באופן סדיר.
– התחילו בהדרגתיות והעלו את הקצב את תדירות האימונים ואת האינטנסיביות שלהם.
– הקפידו על שתיית מים וגם על אכילה סדירה.
– מומלץ למדוד את רמת הסוכר בדם בתחילת הפעילות ולקחת איתכם חטיף למקרה שרמת הסוכר תרד.
– אם אתם לא מוצאים זמן לאימון ממושך בחדר כושר או בחוגים, נסו לשלב את הפעילות בחיי היום-יום: למשל, לעלות במדרגות במקום במעלית, להאריך את הטיול עם הכלב, ללכת לדבר עם קולגות בעבודה במקום לשלוח להם מייל וכדומה.

חשוב לזכור סוכרת סוג 2 אמנם יכולה לשנות את החיים, אבל אין סיבה שלא תוכלו להמשיך וליהנות מחיים בריאים ופעילים. שילוב נכון והדרגתי של פעילות גופנית בשגרת היום-יום יכולה לשפר פלאים את איכות החיים ולעזור לשלוט בהתקדמות המחלה.

המאמר נכתב באדיבות אתר sehatuna.org ("הבריאות שלנו") אתר מידע ורשת חברתית בנושא סוכרת. קרדיט תמונה 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × 1 =