האם חולי סוכרת יכולים לצום

האם חולי סוכרת יכולים לצום מדריך מיוחד 

מדי שנה חולי סוכרת מתלבטים האם מותר להם לצום ביום כיפור. מצד אחד קיים רצון למלא אחר מצוות החג ומצד שני ישנן המגבלות של מחלת הסוכרת שיכולות להביא לכדי שינויים קיצוניים ברמות הסוכר והשלכות חמורות יותר. זה נכון לגבי יום כיפור וגם לגבי צום הרמדאן. האם חולי סוכרת יכולים לצום מדריך מיוחד!. 

שוברים שגרה ואת התפריט לחולה סוכרת 

חולה סוכרת המקפידים על תפריט יומי מומלץ לצד אורח חיים בריא צריכים להקפיד על התזונה ומשמעת הסוכרים בגוף גם ביום כיפור במהלך הצום. בואו נראה מה קורה לגוף במהלך הצום. סוכרתיים יודעים שהורדת הסוכר בדם באמצעות תזונה מומלצת איננה כוללת רכיב של צום אלא תזונה מדורגת במהלך היום.

עוד באתר – איזה מוצרים ללא סוכר יש? 

פסקי הלכה צום כיפור לסוכרתיים

מרבית פוסקי ההלכה שמו דגש על מוטיב של פיקוח נפש "וחי בהם וגו" ואפשרו לחולי סוכרת לשתות ולאכול לשיעורין במהלך יום הכיפורים. בגלל חשש מאירועים של היפוגליקמיה או היפרגליקמיה.

תאריכי הצום השנה תשפ"ד כיפור

יום כיפור 2023 זמני הצום תאריכים
ערב כיפורים 2023 24/09/2023 ביום סועדים סעודה מפסקת
מוצאי הצום 25/09/2023 צום כיפור ויציאת הצום

זמני הצום 2023 כיפור ברחבי הארץ מתי מתחיל הצום מתי מסתיים?. 
ירושלים כניסה: 17:54 יציאה: 19:10
תל אביב כניסה: 18:16 יציאה: 19:12
חיפה כניסה: 18:05 יציאה: 19:11
באר שבע כניסה: 18:15 יציאה: 19:11
פתח תקווה כניסה: 17:41 יציאה: 18:56
מודיעין כניסה: 18:04 יציאה: 18:56

 

כיצד מתנהג הסוכר בגוף האדם בזמן צום 

במהלך 24  השעות הראשונות של הצום הגוף עובר למצב הקטבולי, או להתמוטטות, בהיעדר תזונה חדשה הוא מפרק רכיבים שהוא אחסן קודם לכן. רמות הגלוקוז והאינסולין בדם יורדות, תחוו עלייה בגלוקגון – הורמון קטבולי שממריץ את פירוק הגליקוגן (גלוקוז מאוחסן) לאנרגיה. מכיוון שגלוקוז הוא עדיין מקור הדלק העיקרי בגוף האדם. גופנו ינסה לשמור על חילוף החומרים ורמות סוכר בטווח הנורמלי כ- 70–120.

בתחילת הצום קיימת תחושת רעב, נמנום וייתכן עצבנות. כיצד זה משפיע על חולה סוכרת?.

סוכרתיים שלא יקפידו ל שגרת תפריט מאוזן עלולים לחוש סחרחורת וכאבי ראש. לכן יש לוודא עם הרופא האישי שלך האם בכלל מותר לך לצום. חלף הצום קיימים פסקי הלכה המתירים לשמור על קדושת החג גם ללא צום מלא ועדיין למלא אחר המצוות ולכבד את הסביבה.

כיצד לצום בצורה בטוחה אם יש לך סוכרת 
  1. הקפדה על מדידות סוכר לאורך כל שעות הצום
  2. להקפיד על שתיית מים ומשק הנוזלים בגוף לאורך שעות היום
  3. במידה ויש שינוי בערכי לחץ דם, ירידת סוכר. מה עוד ייתכן?. עליית ערכי הסוכר בגוף יש לבצע איזון של ערכים אלו בצורה זהירה ואיטית.
  4. להתייעץ עם רופא הסוכרת שלך או רופא המשפחה של קופת החולים שלך. הם מכירים את ההיסטוריה הרפואית שלך ויוכלו לסייע לך בהחלטה מקצועית האם חולה סוכרת יכול לצום.
מה חשוב לאכול טרם הצום על מנת לאזן את רמות הסוכר בדם?. 

אל תזלזלו באכילת הארוחות ביממה שקודמת לצום. למה חשוב להיערך בצורה נכונה?.

הארוחות המקדימות משמעותיות וחשובה בכדי שנגיע לצום שבעים ומאוזנים ברמות הסוכר שלנו.

מה עושים?.

איכלו 6 ארוחות ביום, כל שעתיים- שלוש, בצורה מאוזנת בעלת כל אבות המזון שלנו. באופן הזה, אם נאכל למשל פחמימות מורכבות, הן ייאגרו במאגרי הגליקוגן (בכבד ובשרירים) וכך הגוף יוכל לנצל את האנרגיה הזמינה מהם לאורך היום .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *