פירות יבשים ערכים תזונתיים ויתרונות

פירות יבשים ערכים תזונתיים ויתרונות והשוואה לפירות טריים כתבה מיוחדת 

האם גם אתם אוהבים מעת לעת לאכול פרי שיובש?. אם כן, אלו יתרונות תזונתיים יש בו?. מה בכתבה?. פירות יבשים ערכים תזונתיים ויתרונות והשוואה לפירות טריים כתבה מיוחדת.

מאת יובל גרטנלאוב דיין, דיאטנית קלינית, R.D, B.Sc, וטכנולוגית מזון בחלי ממן, רשת המתמחה באורח חיים בריא.

טרי ובריא? פירות יבשים ערכים תזונתיים ויתרונות 

ט"ו בשבט קרב ובא, ואתו פוקדים את הסופרים שפע של פרי יבש מסוגים ומינים שונים. מה ההבדל בין פרי יבש לפרי טרי? האם פירות יבשים בריאים? ואיך ניתן לשלבם בתפריט היומי.

מה קורה לפרי בתהליך הייבוש הטבעי?. 

בתהליך הייבוש הפירות מאבדים מים רבים ומצטמצמים עד כדי שביעית ממשקלם המקורי. בנוסף, בתהליך הייבוש מוסיפים לפירות חומר משמר בשם גופרית דו חמצנית או תחמוצת גופרתית (בתווית המזון יסומנו כ- 220E ) השומר על מראה וצבע הפרי. מחקרים מצאו כי חומר זה עלול לעורר אסתמה באנשים הרגישים לו. בנוסף בתהליך הייבוש מוסיפים לפירות חומרי המתקה (סוכר מוסף) להדגשת טעמו המתוק וחומרי זיגוג להברקת הפרי ושיפור מראהו.

עוד באתר מרק עוף מתכון טבעי פשוט ומומלץ ללא אבקות

מודעות גוגל




 

מאבדים מים ומוסיפים קלוריות

עקב איבוד המים והוספת הסוכר, ריכוז הסוכר בפרי עולה, ותכולתם הקלורית עולה ויכולה להגיע אף ל 300 קלוריות ל100 גרם. בנוסף בתהליך הייבוש ישנו אובדן של ויטמינים מסיסי מים כגון ויטמין C. ומה לגבי מזון מעובד?.

זהירות תחמוצת גופרתית

חשוב לציין, שישנם פירות יבשים אורגנים אשר לא מכילים תחמוצת גופרתית ולכן צבעם כהה יותר וטעמם דומה יותר לזה של הפרי הטרי, ולכן נעדיף לבחור אותם על פני הפירות היבשים הרגילים.

מזון טבעי עשיר במינרלים, סיבים תזונתיים ונוגדני חימצון – אבל מה עם הסוכר בפרי היבש?. 

 

פירות יבשים מהווים מזון טבעי (בתנאי שיובשו ללא תוספת תחמוצת גופרתית ומזגגים) ומהווים מתן זריקת מרץ ועידוד בעת צורך בהעלאת ריכוז הסוכר בדם ולכן הם משמשים מקור אנרגיה מצוין במהלך ביצוע מאמץ ממושך (מסעות ארוכים, רכיבה על אופניים ועוד..) וגם לסובלים מתת משקל.

מינרלים – לפירות היבשים תכולת מינרלים גבוהה והם מקור עשיר למגנזיום, אשלגן, ברזל, וסידן. המינרלים חיוניים לתפקוד מיטבי לכלל האוכלוסייה ובמיוחד לילדים ובני נוער בתהליך גדילה ולאנשים העוסקים בפעילות גופנית קבועה, כחלק מתהליכי התאוששות ובניית רקמות שריר ועוד. לדוגמא משמש מיובש עשיר בברזל וארבעה תמרים מספקים כשישית מהקצובה היומית של מגנזיום.
מודעות גוגל




סיבים תזונתיים- פירות יבשים עשירים בסיבים תזונתיים ולכן עשויים למנוע מצבי עצירות. לדוגמה, ארוחת בוקר שתכלול שזיף מיובש בשלוב עם יוגורט וגרנולה עשויה להסדיר "יציאות".

למה חשוב לאכול פרי יבש עם נוגד חמצון ואיך זה קשור לסוכרת וכולסטרול? 

נוגדי חמצון- פירות יבשים עשירים בנוגדי חמצון, משמש מיובש עשיר בבטא קרוטן, המקנה לו את צבעו הכתום. נוגדי החמצון מקבוצת הפוליפנולים מפחיתים את הסיכון למחלות לב, סוכרת ומספר סוגי סרטן. ממחקרים שנערכו ע"י פרופסור מיכאל אבירם מהפקולטה לרפואה בטכניון נמצא שנוגדי החמצון מסוג פוליפנולים מעכבים בתנאי מעבדה את חימצון הכולסטרול ה"רע" (LDL) ומזרזים משקעי כולסטרול מדפנות כלי הדם ובכך עשויים להגן מפני מחלות לב וכלי דם.
מיתון התשוקה למתוקים – שילוב של פרי יבש בתבשיל עשויי לסייע בהפחתת התשוקה למתוק בסוף הארוחה.

איך מייצרים אותם ומה קורה בתהליך?. הכירו את הפירות היבשים 

פירות יבשים הם פירות רגילים שעברו תהליך של ייבוש. בימים עברו נהגו לייבש את הפירות בעזרת קרני השמש החמות. למה זה גורם?. מסייע בשימור הערך התזונתי שלהם.

כיום, חוץ מתמרים שעדיין עוברים ייבוש באמצעות קרני השמש, בעודם על העץ, כל שאר הפירות היבשים עוברים תהליך ייבוש תעשייתי.

ההליך התעשייתי של הייבוש נעשה בתנור ומלווה בתוספת של כימיקלים לפרי, אלו מעניקים לו צבעים בוהקים ואטרקטיביים יותר, אך בד בבד מוסיפים לו חומרים פחות בריאים ומומלצים, כגון גופרית דו חמצנית וצבעי מאכל. גופרית דו חמצנית הינה גז בעל ריח חריף שנוצר כתוצאה משריפה של נפט או פחם. הוספה שלו לפירות היבשים שומרת על צבעם 'הזוהר' וגורמת להארכת חיי המדף שלהם. עם זאת, חשיפה גבוהה לגז זה יכולה להיות בעייתית לאלו הסובלים מאלרגיות או הרגישים לסולפטים, שהם תוצר לוואי של החומצה הגופרתית. בנוסף, בתהליך הייבוש מאבד הפרי את הויטמין C שבו ועוד ויטמינים שפחות עמידים לטמפרטורות גבוהות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *